26. decembra 2019

Rok 2019 očami knihomoľa



Koniec roka. 
Každý rok naňho čakám a teším sa, pretože verím, že ten nasledujúci bude ešte lepší. Ale ako išli roky,  uvedomovala som si, že každý rok je najlepší. Najprv to bol ten 2016, keď som začala chodiť na strednú , potom ten 2017, lebo som sa naučila lyžovať, po ňom bol najlepší rok 2018, pretože som sa zaľúbila do svojej prvej lásky, takej ozastnej, skutočnej, no a teraz je to tento rok - 2019, pretože som bola ostužkovaná. 
Tak, ktorý je ten naj? 
Mnohému som sa priučila, vyskúšala a mnoho som zažila. Stále si však vyberám témy, ktoré sa týkajú žien, stále sa hádam, stále sa snažím pomáhať ostatným, stále snívam a stále čítam. Menej. Ale predsa! 
Keď som spisovala moje naj knihy tohto roka, vznikol z toho zoznam populárno-náučných kníh a klasiky. Nuž, možno na staré kolená sa dostanem aj k beletrii. Alebo takto, aby nenastal omyl, beletriu ako romány či trilery som čítala, ale nezaujali ma. 

***

Začnem najskôr klasikou.
Kniha, ktorú vám chcem predstaviť, bola mojím vianočným darčekom a tiež to bola kniha, ktorú som si chcela prečítať ešte v dobe, keď mi cesta do školy trvala 10 minút. Spomenula som to medzi rečou, keď som kráčala s Adamkom a jeho mamkou k ním domov. Bolo leto.
  • Chalúpka strýčka Toma, Harriet Beechrová-Stoweová 
Je to kniha o Amerike, o otroctve, o láske a o sile. Priamou inšpiráciou preň bol otrasný zážitok z februára 1851, keď Beecher Stowe videla na vlastné oči, ako dvaja otroci bičujú na smrť tretieho, starca, pričom ich k tomu núti a povzbudzuje ich brutálny biely majiteľ. Bičovaný starec sa stal v románe strýkom Tomom, takmer kristovskou postavou; krutý beloch sa v knihe volá Simon Legree.

  • Drak sa vracia, Dobroslav Chrobák 
Povinnú literatúru má rád len málokto, a pritom obsahuje toľko skvelých a nadčasových diel. Slovensko sa zdvíha z prachu, v nose ho šteklí vôňa vojny a na pozadí toho všetkého vyniká slovenská lyrizovaná próza. 
Milostný trojuholník, ktorý končí tragicky. 

  • Peter a Lucia, Romain Rolland

Tenká kniha, ktorá v sebe skrýva príbeh dvoch mladých ľudí počas vojny. 
Táto kniha nám jednoducho presne ukazuje, čo znamená vojna a aká nepodstatná vôbec je. 

***

Ďalšiu a trocha viac obsiahlu skupinu tvoria knihy, ktoré sa klasifikujú ako populárno-náučne romány
V tejto skupine sa nahádza väčšina kníh, ktoré som tento rok prečítala a i keď som úfala, že ich bude o trochu viac... ale aspoň si môžem do nasledujúceho roka predsavziať, že prečítam resty z tohto roka. 
Ale späť k tým vyvoleným, ktorých som prečítala a ktorý z nich sú moji obľúbenci a prečo. 


  1. Absynt knihy 

@absynt.sk som si zamilovala hneď, keď som prečítala prvú reportážnu knihu, čo bolo pred dvoma rokmi, ak to nebolo aj skôr..., a odvtedy je to moja srdcovka, obľúbila som si poľských autorov a čítaním reportáži som sa nie lenže dozvedela nové veci, ale zároveň som navštívila krajiny zmietané vojnou a mestá, ktorá si vojnu už odžili a museli sa z nej nejako vyhrabať. 



Začiatok roka som strávila s matkou dvoch synov, ktorí boli obklopení násilnými krajinami. Kniha, o ktorej vám hovorím, je útla ani nie 200 stranová kniha, v ktorej nám autor podáva príbej ženy, matky, ktorá utiekla pred jednou vojnou do krajiny, kde sa neskôr rozpútala ďalšia vojna. Je to silný príbeh, ktorý chytí za srdce aj toho najsilnejšieho tvrďáka s kamenným srdcom. 
Všetky Larine vojny je naozaj silná kniha plná lásky a vojny. 
Viac o knihe TU


Číslo na tvojom predlaktí je modré ako tvoje oči je biografia jednej Slovenky, ktorá sa narodila v koncentračnom tábore, o existencii ktorého sa vedú spory a mnoho mladých ľudí tvrdí, že nič také na Slovensku nebolo, bola spolu s matkou transportovaná ako dvojročná do Osvienčimu a ktorá po oslobodení krajiny Ruskom, zažila ďalšie prenasledovanie... Nuž, nie každý sa mal skvelo za komunistov... Presvedčte sa sami a siahnite prečítajte si Evin životný príbeh. 
Viac o knihe TU


A v období druhej svetovej vojny ešte chvíľu ostaneme. 
Ďalšia kniha rozpráva príbeh jedného kresťanského továrnika. Je to kniha plná brutality, nechutnosti a zároveň skutočnosti, ktorá je až zaražajúca a strašidelná. 
Orgia je príbeh Rennera,je to historický pohľad do Budapešti v roku 1944, kedy bola obsadená Nemcami a zároveň Rusmi. 
Viac o knihe TU.

Čo to má spoločne so mnou? pýta sa Sacha Batthyany svojej kolegyni, ktorá pred neho postavila noviny, kde  na titulnej strane bol článok o masakri na Židoch počas večierku jeho tety. 
Čo to má spoločne so mnou? Kladú si otázky vnuci, vnučky, synovia a dcéry, stali sa z nich nepriame a viditeľne neviditeľne obete vojny. 
Kniha je krásny putovaním autora do minulosti a prítomnosti, je to príbeh otca a syna, ktorí k sebe hľadajú cestu a snažia sa jeden druhého pochopiť. 



Bolo vojny nateraz dosť. Presuňme sa trocha ďalej. Ďalšia kniha, ktorá ma tento rok očarila, je kniha o našich západných susedoch, o bratoch Čechoch. Poľský reportér je ich veľkým fanúšikom, obdivuje ich a podáva nám ich skutočný obraz vo svojej knihe Urob si raj. 
Vtipná, zaujímavá a oddychová kniha, ktorá je však očarujúca a stiahne vás postupne do seba až tak, že vám bude ľúto ju nakoniec odložiť a pustiť sa do ďalšej. Viac o knihe sa dočítate TU


A tou ďalšou knihou môže byť napríklad pre fanúšikov a nadšencov politiky aj kniha od bývalého ministra financií Grécka, ktorý vo svojich memoároch zachytáva nie len osud Grécka, ale aj osobnosti vysokopostavených politikov, ktorí stoja na čele Európskej Únii. Kniha je to naozaj skvelá, ale ak nie ste naozaj veľkým fanúšikom, tak túto knihu pokojne vynechajte. Viac o knihe TU

*** 
Pri politike si dovolím ešte chvíľu ostať. 
Tento rok sa na Slovensku konalo hneď niekoľko významných udalostí: vyšetrovanie vraždy, eurovoľby, prezidentské voľby... a jedným z kandidátov bol aj samozvaný víťaz JUDr. Štefan Harabin. Človek bez štipky hanby, bez chrbtovej kosti a s vychodňarskym prízvuk. Novinárka Veronika Prušová si dala námahu a obetovala svoju energiu, aby napísala knihu, ktorá zachytí všetky podstatné či už udalosti z osobného života, alebo kauzy. Je to kniha, ktorej čítanie si užijete a občas sa budete cítiť ako v horore, ale nezabúdajte, všetko, o čom píše, je pravda a preto si poriadne premyslite, komu dáte svoj hlas.
Slovenskom však okrem toho otriasla aj minuloročná vražda novinára, mladého človeka, ktorý sa mal ženiť a žiť v spravodlivom štáte. V spravodajstve, kde tento novinár pracoval, vydali knihu s názvom Umlčaní. Viac o knihe TU.

V našej malej krajinke platí také škaredé slovné spojenie: každá doba má svoju obeť. 
Naša doba má Kuciaka, doba našich rodičov má Jana Palacha,študenta, ktorý sa stal živou pochodňou. Jeho život a okolnosti či už politické alebo osobné, ktoré ho k tomuto otrasnému činu viedli, pekne zozbierali a napísal Vladimír Líška v jeho knihe Jan Palach. Viac o knihe TU

***

Vráťme sa ešte raz do rokov 1939-1945, do čias, keď v Európe zúrila vojna. Francúzsko je zmietané, rozbité a plné strachu a v tomto meste sa odohráva príbeh ženy, ktorá si založila pred vojnou kníhkupectvo, kde chodili známe tváre, umelci a básnici. Táto kniha má nie lenže krásny obal, ale aj samotný príbeh vás očarí a nenechá chladnými. Vytratilo sa šťastie zo životov? Nuž, prečítajte si príbeh Kníhkupkyne z Berlína, viac o knihe TU.


Každá minca má dve strany. To je staré pravidlo, fakt a konštanta, ktorá sa nemení. Mení sa len náš pohľad na ňu. Bolestivé mlčanie je spoveď vnučky, ktorej starý otec bol veľvyslancom Nemecka na
Slovensku. Aké boli pomery na Slovensku? Ako sa žilo pohlavárom a ich rodinám? Na tieto otázky nájdete odpoveď práve v tejto knihe. Viac o nej sa dočítate TU.


Posledná kniha s obdobnou tématikou, ktorú vám predstavím, nesie názov Čierna ruka.
Názov môžbyť pre niekoho mätúci a preto hneď poviem, že to nemá nič spoločné s Čiernou rukou, ktorej člen spáchal atentát na nástupníka tróna a tým sa rozpútala prvá svetová vojna. 
Tento spolok Čierna ruka je mafianský spolok, ktorý založili sicílsky a taliansky migranti v Amerike v 19. storočí. 
Ak ste alebo poznáte niekoho, kto má rád detektívky, mafiu alebo históriu, Čierna kniha ho/ju rozhodne poteší. A malý bonus je to, že sú tam aj obrázky. 
Viac  o knihe TU.  

***

Posledná kniha, ktorú vám chcem odporúčať je kniha od bývalej prvej dámy USA, Michelle Obamovej s názvom Môj príbeh. Aj keď to nájdete pod biografiou, nie je to len biografia. Michelle v knihe hovorí aj o živote a diskriminácii Afroameričanov, o ženách, o láske a o odvahe. Ak sa vám naskytne príležitosť, prečítajte si to, neobanujete. 

*** 

Uf, bol to silný rok, ale verím, že ten ďalší bude silnejší. 
Dúfam, že ste si tento rok užili a prajem vám veľa úspechov, radosti, lásky a zdravia v tom nasledujúcom. 

Krásne sviatky a ešte krajší rok 2020.