11. decembra 2019

RECENZIA // Vzdelaná, Tara Westoverová

,,Som z Idahu." 
Odpovedá Tara, keď sa jej spolubývajúca alebo kamaráti pýtajú odkiaľ pochádza. Odpovedá ľuďom, ktorí nevedia, ako a kde v skutočnosti vyrastala. Odpovedá na pôde vysokej školy. 



*** 
Autorka prešla neuveriteľnú cestu za vzdelaním, ako 17-ročná po prvý raz prekročila prah školy. Vyrastala v chudobnej rodine na vidieku, vystavená poranoi a tyranii despotického otca. násiliu brutálneho brata a bezcitnej matky. A jednako sa nakoniec dostala na prestížne školy ako Cambridge a Harvard. Vzdelaná je úžasná výpoveď o tŕnistej ceste tínedžerky, ktorá očarí a inšpiruje každého čitateľa. Jedna z najúspešnejších kníh minulého roka v USA.
***

Tarin príbeh je zvláštny, zaujímavý a poučný zároveň. Nie je to len jej vlastná biografia, nie je to vedecká kniha o živote mormónov. Je to kniha plná lásky, odhaľovanie seba a sveta a učenia sa. 
Po knihe, priznám sa, som siahla až pár mesiacov potom, čo bola vydaná, pretože aj napriek jej krásnemu obalu, som jej anotáciu nebola veľmi nadšená. Jednoducho som si myslela, že sa môj knižný svet zaobíde aj bez tejto knihy, ale ako som ju vídavala častejšie a častejšie som na ňu počula chválu, neodalala som, a siahla som po nej i ja. 
Je to životopis ženy, ktorá sa nevedomosťou učila životu, ktorý je v mnohom, žiaľ, podobný životu, aký mnoho žien žije s domienkou, že je to správne, že to tak má byť. Ale mnohokrát je pravda opačná. Táto kniha ma nezaujala z pohľadu hlavnej postavy a jej osudu. Ale zaujala ma ako celok, ktorý hovorí o týraní, o živote bez vzdelanie a možnosti logicky uvažovať, hovorí o ženách, o rodine a o tom, aké máme všetci možnosti. Ak to vyznieva príliš ako obhajoba žien a ich povyšovanie, verte, že to tak nie je. Nie je to kniha iba o ženách, autorka nevyzdvihuje feminizmus, neodsudzuje mužov, nekarhá ich ani ich nazatracuje do horľavého pekla. Zobrazuje svoj život taký, ako bol. 
Zobrazuje svoju matku, ktorá bola oddaná svojmu mužovi, opisuje svojho otca, ktorý veril, že všetko je Božia vôľa a tak smelo hádzala tonové plechy železa a kovu popri hlave svojej malej dcéry, zobrazuje svojho brata, ktorý sa vrátil domov a stal sa z neho despota - mlátil ju, vybíjal si na nej svoj hnev z otca. 
Je to kniha plná ľudí, ktorých stretávame každý deň a ani o tom nemusíme vedieť. 
Aj keď to nie je výnimočná biografia, je to kniha, ktorá nám hovorí o tom, aké je dôležité vzdelania a čo je dôležitejšie, poznať svoju hodnotu. 
Tara mi v tejto knihe prišla ako rozprávač a nie ako hlavná postava. Mám z nej pocit, že sa s nami chcela podeliť s tým, čo mnoho rokov považovala za dobré, ale v skutočnosti nebolo a tým nás pred tým varovať. Ukázať, že mlátiť ženu nie je správne. Počas čítania ma zaujala jedna pasáž. Bolo to v čase, keď už študovala na vysokej škole, kde spolu so spolužiakom sedeli v knižnici a Tara sa ho opýtala, čím by bol, ak by bol ženou, či by ho rovnako lákalo na právo ako teraz. Jeho odpoveď ma zarazila - v parafrázovaní znela ako nejako takto: asi by rozmýšľala nad niečím. Viac žensky. 
Naozaj, znova hovorím, nie je to o zhadzovaní mužov, nie je to o ženách, je to o tom, ako aj mnohí z nás vyrastajú a premýšľajú. 
Je to kniha pre všetkých so silným bojom a odhodlaním. 

Nuž, kniha je silná, ale štylistika je slabá. 
Najlepšie to vystihol časopis Vogue, ktorého slová si dovolím zacitovať:,,Nádherné a podnetné... Jej hlas je natoľko špecifický, že nepripomína nikoho iného..." 
Štylistika viet je naozaj špeciálna, pretože sa v nej miešajú jednoduché vety, súvetia, rečnícke otázky, ale čo zaujalo najviac mňa bol veľmi kvetnatý výber slov a následne ich usporiadanie do viet, ktoré boli rovnako kvetnaté ako samotné slová. 
Nekazilo to dojem z čítanie, ba práve naopak, bola to jedna z mála plusov tejto knihy. 
Autorka však častokrát preskakovala z jednej udalosti na druhú, viackrát písala o niečom, potom prešla zase na spomienku. Text pokračoval inak, ako začal. Striedala sa minulosť a prítomnosť. 
Pôsobilo to na mňa chaoticky. 

Ale okrem tohto mínusu, je táto kniha nádherná - zvnútra aj zvonku. Nádherná obálka, ktorá vám hneď udrie do očí a kvôli ktorej si ju kúpite, pretože je jednoducho krásna. 

Je to životopis ženy, ktorá hľadá seba, spoznáva svet, učí sa a snaží sa chápať veci. Zároveň chce byť vernou a dobrou dcérou, ale za akú cenu? Je to silný príbeh o raste a o určovaní si smeru v živote, o spoznávaní. 
Je písaná ľahko, preto, ak očakávate fakty, trochu náročnejšie čítanie, táto kniha nie je pre vás. 
Ak ste nenáročný čitateľ alebo chcete si prečítať životopis, ktorý vás nezavalí faktami, alebo nechce, aby ste strávili hodiny nad knihou, táto kniha je skvelá voľba. 







Za knihu ďakujem @preskoly.sk 
Pre viac info o knihe, kliknite SEM