19. marca 2018

Interview: Radši knihu


Komunita ľudí, ktorá sa volá aj knihomoľská, je naozaj veľká a jej čaro som objavila pred pár rokmi, keď som začala blogovať.
V tejto láskyplnej komunite je aj Miška aka Radši knihu.
 Má svoj obchod, študuje a popritom číta nemalý počet kníh za mesiac.
Ako to všetko stíha a aký má vzťah k povinnému čítaniu - to všetko a ešte viac sa dozvieš v tomto rozhovore! 

-Ahoj, v úvode by som Ťa poprosila, aby si sa nám predstavila. 

Čauky! Jsem studentka vysoké školy, momentálně dělám bakalářku a ve volném čase hodně čtu. Hodně, rychle a ráda čtu. Proto přečtu mnoho knih a o své názory na ně se následně dělím se čtenáři mých krátkých instagramových recenzí nebo ve videích na Youtube:) Věřím, že motivuji lidi ke čtení :)

 
 
 
-Vedieš svoj vlastný obchod nie len pre knihomoľov, študuješ a natáčaš videa na youtube a dokonca čítaš aj veľa kníha za rok. Ako to všetko stíhaš? 

Děkuji :) Jsem velmi aktivní typ, baví mě výmýšlet nové projekty, realizovat je, když se pro něco nadchnu není možnost, abych to neuskutečnila a především věnuji čas věcem, o kterých si myslím že mají smysl :) Také je důležité najít svůj vlastní denní rytmus, já to třeba mám tak, že dopoledne nejsem schopná udělat skoro nic, odpoledne dělám věci, u kterých nemusím být kreativní a jak se přehoupne devátá hodina večerní, pouštím se do vymýšlení, vyrábění a celkově svých projektů :) Jsem absolutní noční sova! 




 
-Máš nejaký typy, rady na plánovanie času? 

Mám svůj diář, bez kterého bych se jednoduše neobešla. Píšu si ho sama, takže vycházím pouze z prázdných stránek, do kterých si pak dopisuji jednotlivé dny. Můj týden pak vypadá následovně: V neděli si napíšu přehled na další týden včetně akcí, setkání, nebo povinností, které mě čekají a vím u nich konrétní datum. Poté si na vedlejší stránku napíšu co všechno bych měla stihnout v tom týdnu, ale nezáleží na konkrétním datu, a v neposlední řadě to, co bych CHTĚLA stihnout, ale více méně se nic nestane, pokud to nestihnu. No a tak prožiju celý týden a v neděli se opět podívám, co mě čeká ten další, přesunu si nesplněné věci a dopíšu nové :) Jsem člověk, který to musí mít zorganizované.




-Ako si sa dostala k čítaniu? 

Díky mému tatínkovi, který mi každý večer před spaním četl a já jsem mu za to neskutečně vděčná :)




-Zmenila ti nejaká kniha život alebo názor na niečo? Ak áno, tak ktorá? 

Jednou z posledních knih, které jsem četla a která ve mně rozhodně něco změnila, byla kniha Mengeleho děvče. Popisuji příběh dívky, která přežila 4 koncentrační tábory a pokusy Mengeleho na lidech. Je to podle skutečné události a musím říct, že je to neskutečně silná kniha, kterou by si měl přečíst každý. Druhou knihou (nepo spíše sérií) jsou všechny knihy od Ladislava Zibury, neboť díky němu mám pocit, že svět není tak zkažený a zlý, jak si myslíme :D 




 
 
-Ako som už spomínala si knižná vlogerka na platforme youtube. Robíš to už nejaký ten rok. Máš nejaké typy, rady pre začínajúcich knižných ale aj neknižných vlogerov? 

Dělám to popravdě zatím teprve něco přes půl roku, takže jsem více méně v začátcích, ale co bych doporučila začínajícím Youtuberům je zcela jistě to, aby se nebáli vydat své první video. Pak už to půjde samo, ale sama vím, jak těžké bylo se odhodlat a vyjít s tím prvním videem na světlo :D :) Nebojte se svou tvorbu sdílet a na druhou stranu se také nebojte sdílet tvorbu jiných lidí, protože tak zaplujete do jakékoli komunity ani nebudete vědět jak :) 




-Veľa mladých ľudí má odpor k čítaniu kvôli povinným knihám zo školy. Aký si mala vzťah k povinnú čítaniu? Čo si o tom myslíš? 

Já jsem to měla dosti podobně, protože tam prakticky byla pouze jedna kniha, na kterou jsem se mohla těšit a to je dost málo. Myslím si, že školy by měli do povinné četby zařadit minimálně tři knihy, které studenti znají například díky filmům nebo seriálům, na druhou stranu, je to školní předmět a je jasné, že tam klasika musí být :)




-Máš aj nejakú obľúbenú  knihu z povinného čítania? Ak áno, ktorú? 

Mám :) Neskutečně mě bavil Krysař a Anna Karenina, od které mám doma všechna česká vydání, včetně toho úplně prvního :)



 
-Čo by si chcela odkázať čitateľom? 

Čtěte a nestyďte se za to!
 foto by:@radsi_knihu