12. augusta 2018

RECENZIA // Všetci mocní Kremľa, M. Zygar

Aká veľká je moc, ktorá sa ukrýva v rukách Vladimira Putina? A ako ďaleko sú tie ruky schopné dosiahnuť? Je to človek, ktorého sa máme právom báť?Ruský novinár Michail Zygar napísal knihu Všetci mocní Kremľa, v ktorej sa rozhodol neustále sa opakujúce otázky okolo Kremľa a Putina analyzovať do hĺbky. Kniha sa rýchlo stala ruským bestsellerom. Zygar sa veľa pýta – a pýta sa hlavne mocných a najmocnejších. Z informácií z prvej ruky komponuje obraz premeny, ktorou počas „putinovskej“ éry prešla nielen ruská spoločnosť, ale aj samotný neobmedzený vládca Vladimir Vladimirovič Putin. Ako sa z niekdajšieho reformátora stal nepriateľ Západu a majster propagandy? A kam to celé smeruje?Otázok je v Rusku priveľa a ani kniha Michaila Zygara Všetci mocní Kremľa neponúka univerzálne odpovede. Istotne však môže pomôcť pri orientácii v spletitých labyrintoch politiky súčasného Ruska.

Vo vydavateľstve absynt vyšli mnohé knihy, ktoré každého, ktorý ich čítal chytili za srdce, prinútili sa zamyslieť a zanechali v ňom štipku hrôzy - nie z knihy, ale z toho, čo tá kniha obsahovala, aký príbeh v sebe skrývala - či to bol príbeh o Nórsku alebo o Černobyle a v poradí 22. publikácia tohto vydavateľstva v sebe nesie príbeh putinovského Ruska od roku jeho nástupu (2000) až po rok 2015.

Pocit hrôzy, ktorý zažil každý, kto si prečítal aspoň  jednu absyntovku, premkol aj mňa pri čítaní knihy od ruského žurnalistu Michaila Zygara Všetci mocní Kremľa
Musím povedať, že  po tejto knihe som túžila veľmi dlho, pretože je v nej zachytený osud Ruska od nástupu Putina k moci.
 A prečo práve Rusko?
Pretože je to krajina ako každá iná - len omnoho väčšia a zaujímalo ma ako môže jeden človek z Moskvy rozhodovať o tom, čo je a čo nie je dobré pre ľudí na opačnom konci krajiny. Zaujímalo ma ako funguje štát ako je Rusko, ktoré moji rodičia stále ospevujú, ako funguje štát, ktorý je ešte stále v tieni svojho predchodcu ZSSR.

Odpovede na tieto a mnohé iné otázky ponúka práve táto kniha, ktorá nám svojimi 460-timi stranami ukáže, že je jedno v akej krajine sme, akej sme národnosti, pretože sme stále len obyčajní ľudia, ktorí túžia po uznaní.

Táto kniha nám ponúka reálny obraz Ruska. Autor Michail Zygar absolvoval mnohé stretnutia a strávil hodiny pri rozhovoroch s ľudmi, ktorí sa pohybovali alebo sa stále pohybujú okolo ruského prezidenta, okrem toho strávil ďalšie hodiny a dni nad hľadaním dokumentov, a práve vďaka tomuto úsiliu nám teraz predkladá obraz moderného Ruska.

Kniha dáva čitateľovi priestor, aby si utvoril názor na ruského prezidenta sám. Autor mu neponúka svoje myšlienky, svoje názory, ponúka mu fakty a prepis rozhovor.

Kniha je rozdelená do štyroch časti plus záver, ktoré zachytávajú najdôležitejšie kroky Putina - počnúc verejne neznámym pracovníkom FSB, ktorý len veľmi nesmelo prebral na svoje plecia zodpovednosť vyplývajúcu z prezidentskej funkcie a rozhodol sa, že z neho bude záchranca Ruska a veľký reformátor, až po sebavedomého novodobého cára Hrozného, vychutnávajúceho si peniaze a neobmedzenú moc.

Tieto štyri časti sú rozdelené na kapitoly a každá kapitola sa venuje určitému človeku alebo udalosti. Nájde sa tam kapitola o členoch vlády, predstaviteľoch štátnej Dumy ale aj o zahraničných politikoch či bohatých ruských obyvateľoch, pretože každá z týchto postáv mala v určitých situáciach blízko k Putinovi,  a tak mnohé rozhodnutia nepadli kvôli Putinovi ale práve kvôli ľuďom, ktorí boli v jeho okolí.

Ako napríklad  môžem uviesť rok 2014 -  olympiáda v Soči. Oligarcha, ktorý sa rád lyžoval v Krásnej Poľane a mal tam aj dom, chcel túto oblasť vylepšiť, a tak si vymyslel, že sa tu usporiada zimná olympiáda. Ale aby k tomu došlo, bolo potrebné vyhodiť konkurenciu z boja - podplácaním poroty.

Všetci mocní Kremľa nám nedáva obraz len politiky Ruska, táto kniha nám ponúka obraz toho ako funguje politika.

Ľudia, ktorí túto knihu čítali o nej píšu, že sa číta rýchlo aj napriek odborným výrazom, ale ja s týmto súhlasiť nemôžem. Kniha sa mi nečítala rýchlo  a nie preto, že obsahovala odborné výrazy alebo nie preto, že nebola napísaná pútavo, ale kvôli informácie, ktoré Zygar pozbieral a zaznamenal. Informácie, ktoré sa týkali Krymu, Čečenska alebo iných krajín, ktoré sú a/alebo boli nejako späté s Ruskom.

Kniha je všeobecným sprievodcom ruskej politiky, po prečítaní ktorého sa budeš zamýšľať viac nad svetom ale hlavne viac nad tým, že je jedno akej sme rasy, vierovyznanie a že všetky tie reči o národnosti a o tom, že my sme viac lebo sme tí a tí, sú úplne prázdne, pretože je jedno, či si Američan, Slovák, Rus či Nemec alebo Uganďan, si človek a túžiš po uznaní.

V tomto a ešte vo veľa iných veciach mi táto 480 stranová kniha otvorila oči.
Aj napriek tomu, že je to  náročnejšie čítanie, mal si ju prečítať každý - dedko, babka, študent alebo učiteľ.

Ďakujem @preskoly.sk za poskytnutie tejto knihy. Ak aj ty chceš vedieť viac o Rusku a o Putinovi, tak klikni SEM