1. júla 2018

RECENZIA // Revival, S. King

James Morton mal šesť rokov, keď k nim do farnosti prišiel mladý sympatický reverend Charles Jacobs. Priviedol si krásnu manželku, malého synčeka a deti vo farnosti zabával milými elektrickými vynálezmi. Tragédia však reverenda pripravila o milovanú rodinu a jeho zármutok sa zmenil na vzburu proti Bohu. Po kázni, v ktorej verejne odvrhol svoju vieru, musel z fary odísť. Odvtedy prešlo veľa rokov. James Morton je dospelý, živí ho rocková hudba a zabíja ho závislosť od heroínu. Je na dne, keď sa opäť stretne s Charlesom Jacobsom – a objaví tajomný, nebezpečný svet, o akom dosiaľ netušil. Reverend je totiž posadnutý predstavou všemocnej božskej elektriny, jeho vynálezy však vedia rovnako pomôcť, ako drasticky uškodiť. Muž, ktorý kedysi slúžil dobru, dnes kladie na oltár svojej novej modly celý život – aj životy iných ľudí. James Morton sa nechtiac stáva jeho spoločníkom.

Stephen King - slávny autor mnohých úspešných kníh, ktoré vtiahli do svojho deja nejedného čitateľa kvôli svojej realistickej pútavosti príbehu, ktorý sa miešal s prvkami sci-fi.
Stephen King, ako jeho meno napovedá, je majstrom  v prepojení sci-fi a reality.
Nuž, za seba musím povedať, že to nie je pravda. Aspoň to neplatí pre knihu Revival.
Rozprávačom príbehu je už zostarnutý Jamie Morton, ktorý ako šesťročný spozná nového reverenda vo farnosti a ten mu poradí, ako do tvrdej hliny urobiť jaskynE. Postupne sa z nich stanú priatelia a Jamie, ako aj sám reverend povedal na konci knihy, sa pre neho  stal znamením. Zo všetkých detí, ktoré sa strtávali vo štvrtok večer u revernda doma, si Jamieho obľúbil najviac.

Kniha ma zaujala anotáciou - príbeh o kňazovi, ktorý zíde z chodníčka... Vždy ma tak nejako lákali veci, ktoré boli proti zásadám a ktoré mnohokrát boli paradox. Moja radosť z tejto knihy vydržala počadsprvých 100 strán, ale po každých 100 stránach, ktoré boli totožné s tými stranami predtým, moje nadšenie klesalo až kleslo úplne a mala som sto chutí vyhodiť tento nezmysel z okna pod kolesá áut (a to si knihy vážim a dokážem sa s nimi mazliť aj pol dňa..., ak stoja zato).

Zapletka, ktorá mohla mať napäté a strašidelne vygradovanie, skončila nezmyselne - keď som sa už konečne dostala na stranu, kde sa to malo odohrať, po prvej vete som zagúľala očami s ironickou poznákou: aké nečakané...
Počas čítanie som sa ani raz nebála, nesmiala ani neplakala - jednoducho kniha vo mne nevyvolala žiadnu katarziu alebo len náznak zážitku z čítania knihy.
Ako som už písala, kniha ma zo začiatku naozaj bavila a, samozrejme, aj po tých prvotných  100 stranách  mala nejaké svetlé stránky, ale jednoducho dej bol nudný.

Jamie stárol, čo je logicke a realistické, a rozprával svoj život, sem-tam náhodne stretol a/alebo počul niečo o reverendovi, ktorý bol posadnutý elektrinou, vďaka ktorej sa aj on, rozprávač príbehu, dostal zo závislosti, ktorá ho mohla stáť život, v tom horšom prípade.
Jamie sa zo dňa na deň dokázal zmeniť na drogového závislaka, revernd na ateistu a Jamieho brat Con na gaya, ktorý si na rodinnú oslavu ako partnera privedie o polovicu mladšieho kolegu z Botaniky.

So žiadnou postavou v tejto knihe som sa nedokázala vžiť, pretože mi na to autor nedal priestor - možno to nechcel, ale chcel toto dielo zamerať na postavu revernda, v ktorom sa lusknutím prstov naplno prejaví jeho posadnutosť elektrinou - božskou elektrinou. Revernd (možno) predstvuje každého z nás, pretože v každom z nás sa v určitých chvíľach v našom živote pripletú pochybnosti o tom, či to, čo robíme, je to správne.
Alebo nám len King chcel povedať, že viera je len klamstvo a každý z nás, dokonca aj nábožní ľudia, sú len pretvárkou, pretože sú rovnako skazení ako obyčajní ľudia.

Nech už bolo autorovým zámerom čokoľvek, prevedie bolo nudné a jedno z najhorších, aké som kedy čítala.
Naozaj nepochopím, prečo sa niekto rozhodne napísať viac ako tristo stranovú knihu, v ktorej sa nič poriadného nedeje.