23. decembra 2017

RECENZIA // Zaklínač, A. Sapkowski

Ahoj,
milý kamoš, čitateľ,

Ako si strávil sviatky nepohody a chaosu v kruhu rodiny? 
Koľko lacne drahých darov si dostal? 
Ja som dostala ten najkrajší, najlepší a najužasnejší darček, aký som si len mohla priať. 
Od Kučeravého Hobita som dostala písací stroj. 
Môj život už dáva zmysel
Urob aj ty
radosť ľuďom. Stačí úsmevom, nemusíš im kupovať písací stroj.
Len sa usmej. A hneď bude život krajší.

Okrem písacieho stroja som dostala aj knihu od Albatrosmédia, za ktorú im chcem poďakovať. 

Prvá poviedková kniha jedného z najlepších autorov fantasy na svete!
Andrzej Sapkowski vdychuje život Geraltovi z Rivie, postave nájomného zaklínača, majstra meča s magickými schopnosťami, osobnosti z pradávneho sveta plného mýtických bytostí, čarodejov, gnómov, elfov, ale aj ľudských intríg, zloby a nenávisti. Geralt žije na okraji spoločnosti, so zápalom bojuje proti desivým netvorom, ktoré ohrozujú ľudí, nie je však chladnokrvný zabijak. Jeho nadprirodzené schopnosti a nemilosrdné skutky vykonávané v mene spravodlivosti však vyvolávajú v ľuďoch strach a odpor napriek tomu, že ich chráni. Vďaka rozprávačskému majstrovstvu autora sugestívne príbehy s čarom fantázie a dobrodružstva upútajú čitateľov bez obmedzenia veku.

***

Meno Andrzej Sapkowski je medzi fanúšikmi fantasy literatúry veľmi známe. Tento poľský spisovateľ má na svedomí sériu poviedkových kníh Zaklínač, ktorá sa vo svete teší veľkej obľube. Autor pôvodne vyštudoval ekonómiu. 
Jeho prvá poviedka, ktorá vyšla v roku 1986 v poľskom literárnom časopise si získala veľa priaznivcov a preto sa autor rozhodol pre pokračovanie príbehu o Zaklínačovi z Rivie.

Geralt z Rivie je nájomný zaklínač, ktorý putuje svetom, aby ho zbavil rôznych neprirodzených/nadprirodzených bytostí, ktoré škodia ľuďom. Na svojej ceste sa stretáva s rôznymi typmi ľudí, no takmer u všetkých vzbudzuje hrôzu a odpor. Ľudia sa od neho prirodzene štítia, i keď Geral nie je len bezduchý stroj na zabíjanie a snaží sa ľuďom za každých okolností pomôcť - aj v prípade, že ho títo ľudia nakoniec vyženú zo svojho mesta.

***

Za celý môj knihomoľský život som prečítala len pár kuskov z fantasy literatúry. Moju cestu do fantasy som začala zhurta a to hneď kráľom tohto žánru, Tolkienom, nasledoval Harry Potter a tak nič.
A Zaklínač ma znova utvrdil v tom, že fantasy je naozaj dobrý žáner. 

Kniha Posledné želanie je prvou časť zo ságy od Sapkowského, ktorého štýl som si obľúbila a teším sa, keď sa mi do rúk dostane ďalšia jeho kniha. Skladá za z niekoľkých poviedok, v ktorých nechýbajú elfovia, čarodejnice alebo obyčajní, znetvorení ľudia. V každej poviedka sa dočkáte krátkeho úvodu, zamotaného a napínavého jadra a ešte napínavejšieho záveru.


 ***

Pri čítaní som sa dostala do krajiny, kde bolo elfovia, gnómovia, čarodejnice a nejeden vypasený starosta, ktorý bol na prvý dojem milý, ale na druhý dojem bol chamtivé čune. 

Som človek, ktorý si potrpí na štylizáciu, obsah viet a ich zložitosť a i napriek tomu, že Sapkowski využíval väčšinou jednoduché vety nijako to nenarušovalo dej. Práve naopak, dokázal slova doslova využiť tak, aby mu všetko sedelo tak ako má, a aby v tebe vyvolal či už pocit napätia, alebo lásku nad netvorom. 

Postava Zaklináča... hmm, no.
 Geralt, už len to meno ti nahovára, že toho človeka budeš mať rád, bol vtipný, rozumný a citový (ne)človek, ktorého v mladom veku odtrhli od rodiny a poslali na výcvik, ktorý absolvoval s ľahkosťou a tak sa  z neho stal široko-ďaleko známy zaklínač. Občas si ho pomýlili s nájomným vrahom, čo sa dalo pochopiť, lebo jeho spôsob vraždenia bol naozaj zaujímavý a krvilačný. 
Zabil kikimoru a ešte ju aj na oslovi priviezol dodediny, v ktorej bojovali proti sebe čarodejník, ktorý pitval dievčatá narodené pri splne a jedno z dievčat, ktoré od neho ušlo a v srdci ma averziu a túži po pomste. Samozrejme, dievčina je super, mega príťažlivá a zaklínač sa s ňou vyspí a na druhý deň pozabíja polku mesta. 
Ale podstata toho príbehu je o tom, čo je menšie a väčšie zlo.



***

Knih bola úžasná a odporúčam ti ju. 
5/5