12. decembra 2017

RECENZIA // Láska k moci a moc lásky, P. Dinka

Raz sa ma niekto opýtal na obľúbeného slovenského autora a ja som zostala nemá. Ani za tisíc hrmených striel  som si nevedela spomenúť na žiadného dobrého (hoc ich máme až po strop a vyššie,) spomenúť, až kým som neprišla domov a ta ma čakal balík od @megaknihy ( za ktorým im neskutočne ďakujem a verím, že mi takýchto úžasných balíkov príde ešte kopa), v ktorom bola ukrytá kniha od Slováka. 

Ak by si sa ma teraz, milý čitateľ, opýtal, či mám obľúbeného autora, s lyšiackým úsmevom by som ti odpovedala, že nie len jedného. 
Prvým obľúbencom je Prešovčan Marián Leško, ktorý si moje srdce získal knihou Mečiar a mečiarizmus a svojimi článkami už pre SME, DENNÍK N a pod. a druhým, novo objaveným  je Pavol Dinka. 
Ten si moje srdiečko získal jeho asi desiatou knihou, ktorá mu vyšla tento rok (o čom som, mimochodom, absolútne nevedela a zistila som to až pri čítaní...) s názvom Láska k moci a moc lásky

A o tejto knihe sa dnes (a vlastne kedykoľvek to budeš čítať) s tebou porozprávam, resp. ja ti o nej poviem svoje a ty môžeš svoj názor vyjadriť pod článkom v kometári. 


Pavol Dinka, najnovšie nositeľ národnej ceny za literatúru faktu – Ceny Vojtecha Zamarovského, pripravil už svoju štrnástu knihu, tentoraz s názvom Láska k moci a moc lásky. Už samotný titul naznačuje obsah diela, jeho poslanie a zameranie. Autor sa vydal na cestu hľadačstva pravdy v zložitom procese vývoja našej spoločnosti, predovšetkým však vo sfére kultúry, umenia, literatúry, filozofie a politiky. Láska u neho v symbolickom vyjadrení predstavuje vzťah k pravde, chápe ho ako najvyššiu hodnotu, do kontrapunktu stavia zneužívanie a prekrúcanie pravdy pre zištné ciele človeka (láska k moci) a veľkú silu pravdy (moc lásky) v procese duchovného povznesenia jednotlivca i spoločnosti. Kniha obsahuje kultúrno-filozofické a politologické rozhovory s domácimi a zahraničnými intelektuálmi – filozofmi, politikmi, spisovateľmi a ekonómami. Umenie viesť interview Pavol Dinka preukázal už vo svojej knihe Besy kapitalizmu..., ktorá sa hneď vypredala. Nie náhodou si rozhovory s Pavlom Dinkom zahrnuli do svojich kníh významní českí filozofi Václav Bělohradský, Michael Hauser a Marek Hrubec. Čitateľ ďalej nájde v knihe eseje a úvahy na významné spoločensko-kultúrne, umelecké a literárne témy, literárne črty a reportáže a napokon mediálne analýzy so špecifickým podtitulom Zajakávanie mediálnej mysle. Dielo ako celok ponúka bohaté podnety na zamyslenie.


 ***
 
,,Láska na prvý pohľad."

Pýtaš sa, čo ma toto porekadlo spoločné so sociálno-politickou knihou, v ktorej sa okrem reportáže vyskytujú aj úvahy a eseje, ktoré Ti pekne napomôžu k správnej štylistike, môžeš sa nimi inšpirovať pri písaní prác do školy? 
Na to mám jednoduchú odpoveď. 
Do tejto knihe som sa zamilovala hneď ako som ju rozbalila. Dobrá reportážna kniha, ak sa nejedná o román, by mala zaujať nie len svojim obsahom ale aj ilustráciami a spracovaním, čo sa tejto knihe podarilo. 
Pri prvom listovaním knihou som narazila na farebné ilustrácie k danej téme, ako napríklad pri článku o cárskej rodine, pri ktorom boli fotografie korunovačných klenotov a fotografie rodiny a iné zaujímavé fotografie a ilustrácie. 

Okrem politikov ako je Danko, Fico alebo Mečiar Ti táko kniha ponúka aj rozhovor s právnikom, filozofom alebo ekonómom - každý si príde na svoje. Lebo nie každého baví bľabotanie Danka, ale zaujíma ho trebárs vývoj slovenskej televízie a rozhlasu alebo ruská literatúra. 
Jednoducho povedané: táto kniha nemá ucelý dej, preto nevadí, ak preskočí rozhovor alebo úvahu, ktorá ťa nezaujíma. 
V tejto 344 stranovej knižôčke si na svoje príde každý. 
Ja osobne som si najviac užívala rozhovory s Danko (mohla som porovnať, čo vravel pred voľbami a čo splnil) alebo s Ficom v roku 1999 - v roku, keď oficiálne vznikla strana SMER - a jeho sľuby. 
Samozrejme, medzi zaujímavé rozhovory patrí aj rozhovor s ekonómkou Ilonou Švihlíkovou alebo s Michalom Hauserom, s ktorým Dinka rozoberá politiku a umeniu. 
Po rozhovoroch nasledujú črty a reportáže od ľudí ako je bývaly prezident SR R. Schuster alebo reportáž o prvej Slovenskej republiky, počas ktorej bolo spáchaný nemálo útokov na robotníkov. 

A nasleduje moja najobľúbenejšia časť o tou sú úvahy a eseje.
V tejto sú autorove úvahy a eseje, či už publikované alebo nie, v ktorých rozoberá rôzne témy od modernizácii technologií cez úvahu nad kultúrnosťou a nekultúrnosťou človeka až po volebné divadlo a politickú férovosť a korektnosť. 

***
Pred nedávnom som robila článok do školských novín, v ktorom som písala o Nežnej revolúcií a páde komunizmu.
Východný blok pod vplyvom Ruska, žiadna sloboda prejavu, zákaz vycestovania do zahraničia, okrem Juhoslávie a päťročenka a na druhej strane Západ pod vplyvom USA, sloboda slova, možnosť cestovať a žiadna päťročnica. Ľudia snívali o Amerike, bolo to niečo úžasne, až kým nepadol režim a nastala sloboda. Mohlo sa rozprávať, cestovať ale začo? Zrazu sa z Ameriky stala múza dokonalej demokracie, ale je to naozaj tak? 
Už dlhšie som mala v hlave otázku, či naozaj bola a je Amerika vzorom demokracie a slobody. A vďaka tejto knihe som sa dočkala odpoveď, že nie všetko je také ako sa môže zdať.

***
Dinka sa v tejto knihe nezameral len na slovenskú politiku, ale bral to ako celosvetý problém, ako dozvuky pádu režimu a veľká vlna amerických slobôd, po ktorých ľudia v režime tak moc túžili. 
Pri čítaní sa Ti naskytne pohľad na ekonómiu a sociálno-politické veci inak ako pri pozeraní komerčných novín, zamyslíš sa, čo všetko sa za tým skrýva a že to vôbec nie je tak ľahké ako sa to môže zdať. 
***
Na záver Ti poviem, že kniha stojí zato, aby si si ju prečítal a jednoducho nemá čím sklamať, lebo nie je len o politike, ale je aj o filme, umení a histórie, a tak si v nej každý nájde niečo zo svojho súdka. 

**5/5**


.