1. septembra 2019

RECENZIA // Veľká štvorka, Scott Galloway

Amazon, Apple, Facebook a Google sú štyri najvplyvnejšie spoločnosti na našej planéte. Podarilo sa im to nielen vďaka technológiám a talentu. Každá z nich oslovuje naše inštinkty a evolučné potreby, čo dokážu skvele využiť Amazon prebúdza pravekého lovca a zberača, Apple rozmnožovací pud, Facebook naše nutkanie byť milovaný a Google naše volanie po bohu, pretože na všetko pozná odpoveď. Tieto firmy vytvorili nové odvetvia podnikania a zmenili pravidlá tak, že ich konkurencia stráca dych. Marketingový guru Scott Galloway opisuje ich cestu k úspechu, riziká priveľkej moci a priveľkej dôvery, ktorú sme do nich vložili. Namiesto opakovania mýtov, ktoré tieto spoločnosti o sebe šíria, si kladie fundamentálne otázky. Ako sa im podarilo infiltrovať naše životy tak úspešne, že sa im prakticky nedokážeme vyhnúť? Prečo im odpúšťame aj kroky, ktoré by iné firmy zničili? A existuje šanca, že sa objaví piaty vyzývateľ? Kniha odpovedá na to, čo musíte urobiť, aby ste boli úspešní v 21. storočí.


***

Žijeme internetový život - niekto menej, niekto viac, ale predsa každý z nás už aspoň raz hľadal to, aké bude počasie či to, kedy je otvorený obchod a či vôbec a rôzne iné veci. Avšak málokto vie alebo si uvedomuje, čo všetko sa za tým skrýva. V dnešnej dobe je ľahké si nájsť na internet partnera, kamoša alebo prácu a to len za pomoci pár klikov, rovnako ľahko si však človek dokáže nájsť aj iné pomerne nemravné veci. Ale o tom sa tu baviť nebudeme, radšej. 

Každý, alebo, aby to bolo presnejšie, väčšina Slovákov, Čechov, Europánov ale aj Američanov už nakupovala online. Pre niekoho to je pohldnejšie, niekto preto, že v kamenných obchodoch nenašiel to, čo hľadal a niekto preto, že je to pre neho lacnejšie a výhodnejšie. 
A každým nákupom sme o sebe dali vedieť predajcovi a teda pri ďalšom nákupe sme už nemuseli hľadať, ale mali ste to hneď na prvej strane. Nuž, ako je to možné? Presne na túto otázku Vám odpovie kniha marketingového guru  Scotta Galloway. 

Facebook bol projekt, platforma pre študentov, kde si mali medzi sebou rýchlo posielať poznámky namiesto toho sa z tejto platformy stala niekoľko miliardová firma, ktorá žije z reklamy. Apple - produkty, ktoré signalizujú bohatstvo; amazon - firma, v ktorej pracujú roboti a google - miesto, kde sa nikto nechce ocitnúť na druhej strane. Platformy, kde trávime väčšinu nášho času, kde zdieľame svoje radosti, fotky, kde nakupujeme. Všetky tieto spoločnosti majú jednu spoločnú vlastnosť - rýchly nárast popularity a ceny. 



Nie som veľký znalec techniky ani marketingu, ale aj tak mi kniha rozširila znalosti v tomto odbore. Kniha je rozdelená na jedenásť kapitol - prvých päť je venovaných každej spoločnosti osobitne, nájdete tu množstvo grafov a tabuliek pre lepšiu predstavivosť. V ďallších kapitolách je zhrnutie marketingových krokov, pre ktoré sa stali z malých neznámych firiem miliardové spoločnosti, nebojte sa, ani v tom sa nestratíte, ak ste laik ako ja, pretože znova sa Galloway venuje každému osobitne, sú k tomu pridané grafy, tabuľky a samozrejme sú tam aj konkretné príklady. 
Posledné dve kapitoly sa zameriavajú na nás ako spotrebiteľov a firmy a na ich budúcnosť. 


Štylistika kniha je prispôsobená obsahu a teda nečakajte nič jednoduché, ale ani nič príliš zložité; je to také akurát dobré, aby tomu naozaj pochopil každý znalec ale aj neznalec. Pripravte sa však, že fakty  autor berie skôr z amerického trhu ako európského. 


Je to jedna z mála kníh, pri ktorej sa niečo naučíte, ale aj sa zabavíte. Po prečítaní sa už na žiadnu z týchto štyroch spoločností nebudete pozerať rovnako. 














Za knihu ďakujem @preskoly.sk