31. decembra 2020

RECENZIA // Potulky s Charlyem, John Steinbeck

Mapa Spojených štátov pripomína pestrú patchworkovú deku pozošívanú z kúsočkov najrôznejších farieb. Čo však potrebujete, keď ju chcete precestovať z východu na západ a späť? Predovšetkým dostatok času, obytné auto... a ešte verného spoločníka – najlepšie psa.

***

John Steinbeck nás svojou knihou Potulky s Charlyem pozýva na životnú púť nie len po Amerike, ale je to aj púť do našich duší.

John Steinbeck je autor, ktorého netreba nejako zvlášť predstavovať. Je nositeľom Nobelovej ceny za literatúru, rovnako je tak nositeľom Pulitzerovej ceny za dielo O myšiach a ľuďoch a Ovocie hnevu, a preslávili ho aj ďalšie desiatky kníh- mnoho románov, medzi ktorými nájdeme aj jeden význačný cestopis, ktorý vychádza prvýkrát aj vo vydavateľstve Absynt

Cestopis, o ktorom je reč, vyšiel prvýkrát v roku 1962 potom, čo sa John Steinbeck vrátil zo svojej cesty po Amerike. Dlho predtým však premýšľal a pomaly si začal uvedomovať, že i keď jeho poznajú tisícki Američanov, on o nich nevie skoro nič a to ho viedlo naplánovať si cestu, na ktorej precestuje Ameriku- zabezpečí si obytný automobil, zbalí svojho verného francúzskeho pudlíka, rozlúči sa s manželkou a vyberie sa na cestu naprieč Amerikou.

„Cestu naprieč Amerikou by som prirovnal k slávnostnej večeri s mnohými chodmi, na ktorú pozvali vyhladovaného človeka,” hovorí nobelista John Steinbeck.

I keď sa nám môže na prvý pohľad zdať, že sa jedná o obyčajný cestopis, kde si postarší osamelý chlap vylieva svoje srdce, pravdou však je, že je to kniha, ktorá otvára staré rany, otvára témy, o ktorých mlčíme a ukazuje nám, akí nepoučiteľní sme my, ľudia.

Mnoho tém, či aj obyčajných myšlienok, ktoré si Steinbeck zapísal a publikoval v knihe,  mi v mnoho pripomínali aj dnešný svet.

Píšu sa 60-te roky minulého storočia, ľudia sú dvadsať rokov po vojne, po chudobe, si ľudia už viac nechcú nič odoprieť- prevláda sloboda vo všetkom, neplatia pravidlá a do povedomia sa dostávajú jednorazové tovary. Otvárajú sa veľké nákupne centrá, kde svietia značky ako H&M, kde si vieme rýchlo nakúpiť najnovšie módne kúsky. A do tohto sveta prichádza John Steinbeck s túžbou poznávať, no namiesto toho sa stráca v štvorprúdových diaľniciach v ruchu kamiónov a prachu z cesty. Zrazu zistí, že svet, ktorý poznal už neexistuje a je nahradený novým. No nestráca nádej a počas svojej cesty stretne aj priateľských ľudí, ktorí príbehu dodajú dávku slobody, smútku či radosti. Sú to práve osoby, ktoré dodávajú celému cestopisu istú iskru, ktorá čitateľa drží v deji a dotvárajú obraz Ameriky.

***

Potulky s Charliem je krásny životopis a cestopis v jednom, ktorý si zamiluje mladí či starí s krásnou obálkou. Tu naozaj platí, že oplatí sa súdiť knihu podľa obalu, pretože tak, ako má krásny obal, má aj krásny príbeh.

Za knihu ďakujem @vydavateľstvoabsynt.sk

Viac o knihe TU